Карти Таро

Символът с двадесет и два върха в магията е въплътен в Големите Аркани на Таро. Това са рисувани карти, всяка от които притежава свое собствено име, като например Глупакът, Обесеният и т. н. Освен това той функционира посредством двадесет и двете букви на еврейската азбука, които свързват десетте Сефири на кабалистичното Дърво на Живота; и посредством системата на дванадесетте зодиакални знака, седемте планети и трите основни движения. Комплексността на този символ е напълно достатъчна, за да обхване в себе си цял един свят от значения. Евреите използвали само двадесет и две букви, за да изразят целия спектър на човешкото познание. Други азбуки са дори с по-малко букви. Образите от Таро са безкрайно по-сложни от отделните букви на азбуката и техните значения се увеличават в още по-голяма степен, когато картите се комбинират. Повечето от това, което се намеква от Големите Аркани, не може да бъде изразено с думи: това е информация с емоционално и духовно съдържание. Образите се издигат над бариерите на формалната реч. Една картина може да е с далеч по-голяма стойност от хиляди думи: тя може да съдържа значения, които нито един език не е способен да предаде.

Символът на двадесет и двете може да се разгледа като равенството 10 +12 = 22, човешкото и рационалното плюс божественото и духовното. Той е едно разширение на хептаграмата, която съчетава небесните три върху земните четири. Позицията, от която се наблюдава в центъра на хептаграмата, е предполагаема, а не изрично посочена. Все пак в Големите Аркани на Таро този наблюдателен пункт е олицетворен от картата на Глупака, която няма номер - не е нула, както често погрешно се твърди. Козовете на Таро се състоят от двадесет и една карти - трикратното умножение на хептаграмата [(3х3) + (3х4) = 21] - плюс неномерирания Глупак, който, като точка за наблюдение, е свободен да се движи навсякъде из колодата.

При гадаенето с помощта на Таро, където картите се свързват с живота на определен индивид, абстрактният наблюдаващ Глупак се замества от Сигнификатора, една от Дворцовите карти от Малките Аркани, за която се предполага, че се доближава до качествата на индивида, за чиято съдба се гадае. Сигнификаторът не фигурира непосредствено в тълкуването на картите, а всички останали карти са свързани с него като фиксиран център на личността, за която се гадае.

В един общ смисъл Глупакът е Сигнификаторът на Таро. Ето защо значенията, които са приписани на Глупака, са толкова много и така разнообразни. Глупакът приема своята форма в зависимост от обкръжаващите го обстоятелства. Реакцията на Глупака спрямо всяка карта води до това, че тя оцветява неговата природа. Гадателят се взира през рамото на Глупака при неговото движение през кръгообразния свят на Големите Аркани и с влизането на Глупака в поредната карта, тя се превръща във врата и се отваря навътре към подсъзнанието на гадателя.

По традиция Глупакът се разполага между двадесетата и двадесет и първата карта - Страшният Съд и Светът. За окултистите е било ясно, че това не е сторено с някаква практическа цел, а просто защото древните, които са се занимавали с Таро, не са знаели какво друго да направят с него. След това става модно Глупакът да се поставя на края на колодата. Тази практика се променя, когато става общоприето, че Глупакът е с номер нула и поради тази причина трябва да застане начело на Големите Аркани.

Днес ще откриете Глупака, носещ номер нула, в началото на повечето съвременни колоди. Въпреки това старите негови разположения продължават да се използват.

Разположението на Глупака е от значение не само за разбирането на Таро, но също така и за Собствения Аз. Всички популярни негови позиции са неправилни. Глупакът, в тесен смисъл на думата, е извън Големите Аркани, които представляват серия от двадесет и една последователно номерирани карти. Тази серия от двадесет и една карти не образува права линия, а кръг. Подобно на змия захапала опашката си, те завършват на мястото, на което започват. След карта XXI (Светът) следва карта I (Магът). Глупакът е центърът на този кръг и той взаимодейства в еднаква степен с всяка от двадесет и едната карти на Големите Аркани, когато колодата е в пасивно или неразбъркано състояние.

За удобство Глупакът може да се постави в началото на Козовете. Това е от полза, когато някой свърже Таро с еврейските букви и астрологическите символи. Но по същия начин е еднакво допустимо Глупакът да се постави в края или някъде по средата. Вероятно това обяснява защо по традиция Глупакът се поставя между картите XX и XXI. Позицията е толкова произволна, че навежда на мисълта за абсурдността на опита да се фиксира местоположението на Глупака между които и да е две от номерираните карти.

Разбирането на ролята на Глупака е единствената най-важна стъпка в усвояването на символизма на Таро, защото Глупакът разкрива динамиката, която лежи в основата на тази философска машина. Читателят и Глупакът са едно цяло, но читателят е оцветен от различни форми на предразсъдъци и склонности, докато Глупакът е чист като вода. Читателят застава заедно с Глупака в голяма кръгла зала с двадесет и един прозореца с различно оцветени стъкла. Когато се доближи до някой от прозорците, светлината, преминаваща през него, хвърля върху него определен нюанс и тогава той има възможността да изпита живота от позицията на този цвят.

Все пак, тъй като притежава цветове и в собствената си личност, той никога не може да изживее светлината, която струи през прозорците, в нейната чистота. За да го стори, най-напред трябва да стане чист като Глупака, когото трябва да превърне в свой модел, ако ще се задълбочава навътре в моделите и формите на живота. Както казват мъдреците от Изтока, единствено спокойните води отразяват верния образ. Само Глупакът разбира перфектно какво означава всяка карта, защото той не знае нищо.

Всеки един от съвременните варианти на Таро, които са били изработени през последните няколкостотин години, притежава само преходна стойност за сериозния ученик по окултизъм. Всички те произлизат от Марсилското Таро, най-старото и най-съвършеното от всички варианти на Таро. Въпреки че се срещат отделни по-стари колоди и от другите стилове, Марсилското Таро е това, от което магията черпи своето вдъхновение. Неговата история вероятно е по-древна от екземплярите, оцелели по музеите. Магът винаги трябва да се отнася към Марсилската колода, когато се натъкне на някакво объркване в символизма.

Тази глава не е замислена като цялостно ръководство по Таро. По въпроса са написани много книги и сериозният ученик вероятно е прочел поне няколко от тях. Вярно е, че повечето от книгите не са пълни и съдържат доста грешки. Съвсем сериозно би могло да се каже, че всъщност е била написана само една книга за Таро и във всяка от публикуваните книги се съдържат по няколко различни страници от нея. Изучаването на Таро включва запознаването с хиляди скучни, повтарящи се страници, за да се доберете до един-единствен нов факт или прозрение. Почти всички книги просто повтарят като папагал това, което другите са казали или написали.

По-долу съм далa една мнемотехника за начинаещия, която представя в стихотворна форма по една ключова дума за всяка от картите на Големите Аркани:
I Магът Повелява с мълниите на огъня.
II Жрицата Оформя своето скрито желание.
III Императрицата Ражда под Слънцето.
IV Императорът Управлява четирите като едно.
V Папата Благославя трудния път на добродетелта.
VI Любовниците се Изкушават от деня и нощта.
VII Колесницата Завоюва с железен ум.
VIII Везните Мерят и плащат в съответствие с резултата.
IX Отшелникът Осветява пътя на дясната ръка.
Х Колелото Върти се, боговете се смеят.
XI Силата на Вярата затваря устата на дивака.
XII Мъченикът се Подчинява на небесните закони.
XIII Жътварят Освобождава душите от земята.
XIV Алхимикът Смесва и пречиства истинската стойност.
XV Животното в човека Изпитва се със светски сблъсък.
XVI Кулата Сгромолясва се, ако е построена за показ.
XVII Звездата дава Надежда за нещата да се случат.
XVIII Луната Предупреждава за опасното море.
XIX Слънцето Затопля света с радост.
XX Тромпетът Събужда спящото момче.
XXI Светът Смесва всичко в Едно.
Пътят на Глупака свършва, където е започнал.

Номерирането на картите, представени в горната рима, се различава от приетото в съвременните окултни колоди. Истинското и абсолютно номериране на Таро е един от големите неразрешени въпроси в западната магия. Подобно на търсенето на квадратурата на кръга или на философския камък, то може и да няма конкретно решение.

Трудността се състои в смисленото свързване на Козовете с двадесет и двете букви на еврейската азбука и след това със символите на астрологията и пътищата върху Дървото на Живота. Еврейската азбука не се поддава на промените в подреждането. Нито пък Зодиакът. Те са фиксирани от древната традиция. Буквите на еврейската азбука се делят на дванадесет прости букви, седем двойни и три букви-майки (наречени така заради начина, по който се произнасят). Към тези групи са отнесени знаците на Зодиака, седемте планети и трите вида движения. Движенията обикновено са представени от Огъня, Водата и Въздуха.

Задачата в такъв случай се състои в разместването на символите на планетите, на движенията и, в по-малка степен, на Козовете, така че всичко това да образува едно интегрирано цяло. Резултатът няма да е съвършен и никога не може да бъде такъв. Все пак той е изненадващо изящен и полезен като се има предвид, че хората, които са създали различните системи от символи, никога не са мислили, че те трябва да се обединяват. Интегрираното цяло функционира, защото всяка от системите е истинска и защото всички изхождат от единствената реалност.

В таблицата в началото на тази глава са посочени съответствията, използвани в съвременната магия. До тях се е достигнало след много колебания в продължение на повече от един век и те продължават да са открити за дискусии. Направени са една или две промени, които изглеждат необходими. Например обичайната практика е съчетаването на астрологическото Слънце с Коз XIX от Таро (Слънцето) и съчетаването на планетата Юпитер с карта Х (Колелото). Като че ли е по-логично, обаче, да се постави астрологическото Слънце, което е, освен всичко останало, символ на едно голямо колело, наред с Коз Х (Колелото) и да се постави астрологическият Юпитер - владетелят на света - при Коз ХЕХ (Слънцето). Трябва да се посочи, че картата на Луната никога не се приписва на астрологическата Луна. Освен това, тъй като традиционното номериране на два от Пътищата на Дървото на Живота изглежда нелогично, местата на двадесет и петия и двадесет и шестия път на диаграмата са разменени, заедно със съпътстващите ги Козове от Таро.

Главната общоприета промяна в номерирането на Таро - смяната на местата на карти VIII (Справедливост) и XI (Сила) - се е наложила поради фиксирания ред на зодиакалните знаци. Очевидно Везни съответства на Справедливост, а Лъв на Сила, отколкото обратното. Глупакът е бил поставен в началото, главно защото всяка друга негова позиция изглежда разрушава съответствията на останалите карти, но още и защото е общоприето, че той е нулевата карта.

Това обединяване на Астрология, Таро и Кабала в една отделна система е забележително постижение на съвременната магия. Това вероятно е единственият аспект от магията, който древният свят може да научи от съвременния. Него съвременният Маг притежава, а адептите преди това - не.

По-долу сме представили кратко изложение на значенията на Козовете, изброени в тяхната съвременна магическа последователност. Единственото му предназначение е да предизвика размисъл у читателя:
Глупак - Странник. Наблюдател. Глупакът на хълма. Разказвач на загадки; Обитател на пустинята. Огледало на живота.
I Маг - Мъжката потенция, действаща в живота. Хитрост. Лукавство. Измама. Агресия. Властта зад трона.
II Жрица - Пазител на мистериите. Познавач на тайните. Разпространител на слухове. Гадател. Носител на маски и воали. Тя пази това, което е твърде деликатно, за да бъде изложено на светлината.
III Императрица - Земна майка. Оплодена природа. Рог на изобилието. Чаша на угощението. Хълмовете са нейните гърди, а езерата - нейните очи.
IV Император - Баща на Живота. Законодател. Владетел. Този, който определя хода на нещата. Природен закон.
V Иерофант - Тълкувател на Бога. Скритите течения на божественото, впрегнати за благото на обществения човек. Роля, която днес се изпълнява незадоволително от учения.
VI Любовници - Херметичният съюз на противоположностите. От калта възниква чисто злато. Необходимата прелюдия към творението.
VII Колесница - Нов дъжд, който отмива старата утайка. Вятър на промяната. Героят-победител.
VIII Сила - Господството на Духа над тиранията на плътта. Вяра. Победа на мъченици. Мишката предизвиква лъва.
IX Отшелник - Търсене на истината. Подтик за завръщане при Светлината. Желание да се познае истината и тя да бъде следвана. Признаване безсмислеността на света.
Х Колело - Цикли на живота. Начинът, по който силата действа в природата. Взаимно действие. Движение по спирала.
XI Справедливост - Регулатор на Колелото. Волята Божия, действаща в света. Справедливостта често е изобразявана сляпа, защото не споделя човешките възприятия, а вижда достатъчно добре по свой собствен начин.
XII Обесен - Абсолютното безсилие. Примирение със съдбата. Негативизъм - никаква болка, никаква скръб, но и никаква надежда или намерение.
XIII Смърт - Упадък, необходим за прераждането. Смъртта трябва да бъде абсорбирана в земята, преди да покарат нови филизи. Змия в черепа. Цвете на гроба.
XIV Умереност - Смесване на противоположностите. Търсене на равновесието. Динамично напрежение. Златната среда.
XV Дявол - Инерция в материята. Сянката, вакуума, маската, самохвалкото, блъфът, кавгаджията, лъжата.
XVI Кула - Гордост. Вавилонската кула. Всички въздушни кули, издигнати с времето. Суетата на човешките желания. Отхвърлянето на природния закон.
XVII Звезда - Светлина в мрака. Спокойствие в мъката. Надежда. Гласът на ангелите. Това, което кара залитащия да се изпълни с надежда.
XVIII Луна - Води на отчаянието. Сълзи. Светлина, която изчезва като мираж. Измамлива надежда. Лъжливи пророци. Безразличие на прага на успеха.
XIX Слънце - Кръв на живота. Това, което оживява всички неща. Положителни мисли и чувства. Добри дела. Истина. Сила. Намерение.
XX Страшният Съд - Появяване на пеперудата от какавидата. Последният ще бъде първи и първият ще бъде последен. Нещата видени такива, каквито са.
XXI Светът - Цялата световна сцена. Светът като театър на живота. Театралната програма за всички действия на божествения Дух. Земята като контраст, на чийто фон Бог наблюдава себе си.

Номерираните карти и Дворцовите карти на Таро трябва да се разгледат по-прецизно, в съответствие респективно с декаграмата и квадрата. Все пак техните значения могат да се посочат накратко. Десетте номерирани карти са десетте еманации на Бога, които пораждат универсума. Четирите бои символизират четирите кабалистични свята:
Жезли: Ацилут (Еманация), Огън
Чаши: Бриа (Творение), Вода
Мечове: Иецира (Образуване), Въздух
Монети: Асиа (Действие), Земя

Всяка от четиридесетте номерирани карти символизира една Сефира в един от четирите кабалистични свята. Например, Седмица Чаши символизира Нецах или Победа, в света на Бриа, Творение. Шестнадесетте Дворцови карти принадлежат на философските елементи в следната последователност:
Крале: Огън
Кралици: Вода
Рицари: Въздух
Пажове: Земя

Понеже всяка от боите също съответства на един елемент, Дворцовите карти притежават голямо и малко качество на елемента. Например, Кралицата на Жезлите е Водната природа на Огъня. Името на Дворцовата карта разкрива активния елемент, а нейната боя разкрива основата, върху която тя действа. Приложенията на Таро в магията са твърде много, за да бъдат изброявани. Всяка карта може да бъде обект на плодотворна медитация. Картите могат да бъдат използвани като талисмани, като инструменти за ритуална работа, като модели за Бог-форми и като символи на силата. Освен всичко това Таро е средство за изследване на Собствения Аз и неговата връзка с живота.

Използването на Таро за гадаене представлява обезценяване на неговото висше предназначение. Много адепти, които го изучават, престават да го използват за гадаене, когато започнат да усещат, че такава банална употреба на символите оскърбява Светлината. Макар че Таро не е дреха, която може да бъде изцапана. Умът, който се отнася зле с него, може да деградира - символите не могат да станат нещо различно от това, което те представляват.

След като Магът работи с Марсилското Таро в продължение на година или две, ще настъпи моментът да изработи свое лично Таро за собствена употреба. Той трябва да го нарисува и оцвети със собствените си ръце и то трябва да е оригинално - не просто да е копие на някоя от съществуващите колоди. Когато се използват за магическа работа, тези ръчно изработени карти във всички случаи са по-мощни от машинно изработените и продавани на пазара, защото са твърде лични. Всеки символ е абсолютно уникален в целия свят, най-мощната възможна интерпретация на Коза от Таро за ума, който го е създал.

Един модел, полезен за разбирането на някои от отношенията на Козовете, може да се изработи във формата на кубичен кръст - кръст, съставен от пет куба, един в центъра и по един за всяко рамо. Кубичният кръст е триизмерна фигура с двадесет и две външни повърхности. Всеки от триформените върхове на кръста се загръща в себе си, за да образува един от външните кубове. Най-долният квадрат образува задния център на кръста.

Кубичният кръст разкрива деленията на Таро, които не се разглеждат твърде често - по двойки, обозначени от противоположните страни на кубовете; и по петици, обозначени от всеки куб. Посочва централното значение на Глупака, който е разположен в центъра на челния кръст и противоположността на Глупака на Света, който е разположен в задния централен квадрат. Подсказва за централното значение на картите с номера пет, десет, петнадесет и двадесет; всяка от които обобщава значението на четирите карти, които я предхождат.

Например Магът е противоположен на Жрицата върху горния куб. Тези карти са активният и възприемащият аспекти на Духа. Императрицата и Императорът също са противоположни върху първия куб. Те подсказват за отхранващата и заповедната сили в материалния свят. Най-горната карта на върха на куба е Йерофантът, който е хермафродитен и обхваща в себе си и Духа, и света. Петата карта свързва предишните четири карти физически в модела така, както ги свърза символично.

Ако символите на астрологическите сили, еврейските букви и номерата на пътищата на Дървото на Живота, се прибавят към кубическия кръст, той се превръща в едно полезно справочно средство.